Normes de convivència (NOFC)

Pots descarregar-les aquí.

1. Legislació

Aquestes normes de convivència, que esdevenen marc referent i d’acció a l’EOI de Rubí, d’acord amb les ‘Normes d’organització i funcionament de l’EOI Rubí’ , estan basades en:

  • Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació
  • Decret 102/2010, de 3 d’agost, d’autonomia de centres educatius
  • Decret 279/2006, de 4 de juliol, sobre drets i deures de l’alumnat i regulació de la convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya

2. Principis generals

La finalitat d’aquestes normes és la de promoure i assegurar la convivència entre totes les persones membres de la comunitat escolar de l’Escola Oficial d’Idiomes de Rubí. Tots els membres de la comunitat escolar, individualment i col·lectivament, tenen dret a conviure en un bon clima escolar i el deure de facilitar-lo amb llur actitud i conducta en tot moment.

Qualsevol mesura fruit de conflictes en la convivència ha de servir per millorar el procés d’aprenentatge de l’alumne i les relacions entre les persones.

Correspon a la direcció, el professorat i el personal no docent, amb la participació de l’alumnat, el control i l’aplicació de les normes de convivència.

El procediments de resolució de conflictes i les mesures correctores s’han d’ajustar als criteris següents:

  • Cal garantir la continuïtat de les activitats del centre
  • Les sancions han de ser proporcionals amb els fets
  • Les sancions no poden atemptar contra la dignitat personal de l’alumnat
  • Les sancions han de tenir en compte les circumstàncies personals, familiars i socials i l’edat de l’alumnat afectat
  • La finalitat de la sanció ha de contribuir en la millora del procés educatiu
  • Les sancions han de tenir en compte la reincidència o reiteració de les actuacions que se sancionen
  • S’estableix la mediació com a principi general a l’hora de prevenir i resoldre possibles conflictes, estiguin o no tipificats en aquestes normes.

La mediació

La mediació és un procediment per a la prevenció i la resolució dels conflictes mitjançant la intervenció d’una tercera persona, imparcial, amb l’objectiu d’ajudar les parts a obtenir per elles mateixes un acord satisfactori.

La mediació es basa en els principis següents:

  • La voluntarietat, segons la qual les persones implicades en el conflicte són lliures d’acollir-se o no a la mediació, i també de desistir-ne en qualsevol moment del procés.
  • La persona mediadora no pot tenir cap relació directa amb els fets que han originat el conflicte.
  • La confidencialitat, que obliga els participants en el procés a no revelar a persones alienes la informació confidencial que obtinguin.
  • El caràcter personalíssim, que suposa que les persones que prenen part en el procés de mediació han d’assistir personalment a les reunions de mediació, sense que es puguin valer de representants o intermediaris.

Àmbit d’aplicació

El procés de mediació pot utilitzar-se com a estratègia preventiva en la gestió de conflictes, encara que no estiguin tipificats com a conductes contràries o greument perjudicials per a la convivència en el centre.

Es pot oferir la mediació en la resolució de conflictes generats per conductes de l’alumnat contràries a les normes de convivència o greument perjudicials per a la convivència del centre, llevat que es doni alguna de les circumstàncies següents:

  • Que la conducta sigui una de les descrites com a falta greu en els apartats b), c) i h).
  • Que ja s’hagi utilitzat el procés de mediació en la gestió de dos conflictes amb el mateix alumne o alumna, durant el mateix curs escolar.

Inici de la mediació

El procés de mediació es pot iniciar a instància de qualsevol alumne o alumna, per tal d’aclarir la situació i evitar la possible intensificació del conflicte, o per oferiment del centre, un cop detectada una conducta contrària o greument perjudicial per a la convivència.

Si el procés s’inicia durant la tramitació d’un procediment sancionador, el centre ha de disposar de la confirmació expressa de l’alumne o alumna, i, si és menor, dels seus pares, en un escrit dirigit al director o a la directora del centre on consti l’opció per la mediació i la voluntat de complir l’acord a què s’arribi. En aquest cas, s’atura provisionalment el procediment sancionador. Els terminis de prescripció i l’adopció de mesures provisionals se suspenen provisionalment, així com la seva aplicació si ja s’haguessin adoptat.

Desenvolupament de la mediació

El director o la directora ha de proposar, en el termini màxim de dos dies hàbils, una persona mediadora, d’entre alumnat, personal docent i personal d’administració i serveis del centre.

La persona mediadora, després d’entrevistar-se amb l’alumne o l’alumna, s’ha de posar en contacte amb la persona perjudicada per exposar-li la manifestació favorable de l’alumne o de l’alumna de resoldre el conflicte per la via de la mediació i per escoltar la seva opinió pel que fa al cas. Quan s’hagin produït danys a les instal·lacions o al material dels centres educatius o s’hagi sostret aquest material, el director o la directora del centre o la persona en qui delegui ha d’actuar en el procés de mediació en representació del centre.

Si la persona perjudicada accepta participar en el procés de mediació, la persona mediadora ha de convocar una trobada de les persones implicades en el conflicte per concretar l’acord de mediació amb els pactes de conciliació i/o de reparació a què vulguin arribar.

Finalització de la mediació

Els acords presos en un procés de mediació s’han de recollir per escrit.

Si la solució acordada inclou pactes de conciliació, aquesta s’ha de dur a terme en el mateix acte. Només s’entén produïda la conciliació quan l’alumnat reconegui la seva conducta, es disculpi davant la persona perjudicada i aquesta accepti les disculpes.

Si la solució acordada inclou pactes de reparació, s’ha d’especificar a quines accions reparadores, en benefici de la persona perjudicada, es compromet l’alumnat i, si és menor, els seus pares i, en quin termini s’han de dur a terme. Només s’entén produïda la reparació quan es duguin a terme, de forma efectiva, les accions reparadores acordades. Aquestes accions poden ser la restitució de la cosa, la reparació econòmica del dany o la realització de prestacions voluntàries, en horari no lectiu, en benefici de la comunitat del centre.

Si el procés de mediació es duu a terme un cop iniciat un procediment sancionador, produïda la conciliació i, si n’hi haguessin, complerts els pactes de reparació, la persona mediadora ho comunicarà per escrit al director o a la directora del centre i l’instructor o instructora de l’expedient formularà la proposta de resolució de tancament de l’expedient disciplinari.

Si el procés de mediació finalitza sense acord, o si s’incompleixen els pactes de reparació per causes imputables a l’alumne o l’alumna o als seus pares, la persona mediadora ho ha de comunicar al director o directora del centre per tal d’iniciar l’aplicació de mesures correctores o el procediment sancionador corresponent. Si el procés de mediació es duia a terme un cop iniciat un procediment sancionador, el director o la directora del centre ordenarà la continuació del procediment sancionador corresponent. Des d’aquest moment, es reprèn el còmput dels terminis de prescripció i es poden adoptar mesures provisionals.

Quan no es pugui arribar a un acord de mediació perquè la persona perjudicada no accepti la mediació, les disculpes de l’alumne o l’alumna o el compromís de reparació ofert, o quan el compromís de reparació acordat no es pugui dur a terme per causes alienes a la voluntat de l’alumne o l’alumna, aquesta actitud ha de ser considerada com a circumstància que pot disminuir la gravetat de la seva actuació.

La persona mediadora pot donar per acabada la mediació en el moment que apreciï manca de col·laboració en un dels participants o l’existència de qualsevol circumstància que faci incompatible la continuació del procés de mediació.

El procés de mediació s’ha de resoldre en un màxim de 15 dies des de la designació de la persona mediadora. Les vacances escolars de Nadal i de Setmana Santa interrompen el còmput del termini.

3. Tipificació. Faltes lleus i faltes greus.

3.1 Conductes contràries a les normes de convivència: faltes lleus

S’han de considerar conductes contràries a les normes de convivència del centre les següents:

a) Els actes d’incorrecció o desconsideració amb els altres membres de la comunitat escolar.

  • Sortides de to
  • Manifestació de menyspreu

b) Els actes injustificats que alterin el desenvolupament normal de les activitats del centre.
Sortides de to

  • Us reiterat de telèfons mòbils a l’aula
  • Causar reiteradament sorolls que impedeixin el desenvolupament de la classe, tant de la
  • pròpia com d’aules contigües
  • Obstaculitzar reiteradament el treball dels companys
  • Negar-se a modificar actituds que alterin el desenvolupament de la classe, a instància del professorat o dels companys.

c) Els actes d’indisciplina i les injúries o les ofenses contra membres de la comunitat escolar

  • Fumar en tot el centre, inclòs el pati.
  • Embrutar deliberadament i llençar deixalles en llocs no destinats a aquesta funció
  • Accedir a espais sense autorització
  • Desobeir limitacions expressades en rètols
  • Desobeir instruccions en cas d’emergència
  • Us inadequat, resulti o no en desperfectes, del material i instal·lacions del centre.
  • Injúries i ofenses contra les persones

d) El deteriorament, causat intencionadament, de les dependències del centre, o del material d’aquest o del de la comunitat escolar.

  • Causar desperfectes en el mobiliari, l’equipament i materials d’aula.
  • Causar desperfectes en el material o pertinences personals de les persones del centre.

e) Qualsevol altra incorrecció que alteri el normal desenvolupament de l’activitat escolar, que no constitueixi falta greu.

3.2 Conductes greument perjudicials per a la convivència en el centre: faltes greus

Són sancionables com a faltes les següents conductes greument perjudicials per a la convivència en el centre:

a) Els actes greus d’indisciplina i les injúries o ofenses contra membres de la comunitat escolar .

  • Manifestació greu de menyspreu
  • Injúries i ofenses que depassin la incorrecció i desconsideració Insults

b) L’agressió física o les amenaces a membres de la comunitat educativa.

  • Conductes intimidatòries, ja siguin físiques o verbals.

c) Les vexacions o humiliacions a qualsevol membre de la comunitat escolar, particularment aquelles que tinguin una implicació de gènere, sexual, racial o xenòfoba, o es realitzin contra l’alumnat més vulnerable per les seves característiques personals, socials o educatives.

  • Actes o conductes que impliquin discriminació per raó de gènere, sexe, raça, naixença o qualsevol altra condició personal o social de les persones

d) La suplantació de personalitat en actes de la vida docent i la falsificació o sostracció de documents i material acadèmic.

  • Copiar en un examen
  • Utilització de telèfons mòbils durant els exàmens
  • Utilització de qualsevol mitjà per enregistrar un examen final o test de nivell
  • Utilització de qualsevol mitjà per enregistrar qualsevol altra prova o material didàctic sense demanar l’autorització del professorat.

e) El deteriorament greu, causat intencionadament o per negligència, de les dependències del centre, del seu material o dels objectes i les pertinences dels altres membres de la comunitat educativa.

Els actes descrits a l’apartat d) del punt 3.1, amb caràcter o conseqüències greus.

f) Els actes injustificats que alterin greument el desenvolupament normal de les activitats del centre.

  • Els actes descrits a l’apartat b) del punt 3.1, amb caràcter o conseqüències greus.

g) Les actuacions i les incitacions a actuacions perjudicials per a la salut i la integritat personal dels membres de la comunitat educativa del centre.

  • Els actes o la possessió, ús o distribució de mitjans o substàncies que puguin ésser perjudicials per a la salut, i la incitació a aquests actes.
  • Els atemptats a la intimitat de les persones.
  • Enregistrament i difusió sense autorització de la imatge de les persones

h) La reiteració de conductes contràries a les normes de convivència en el centre.

  • Incompliment de sancions

4. Mesures correctores. Procediment

4.1 Conductes contràries a les normes de convivència: faltes lleus

Gradació de les mesures correctores i les sancions

Circumstàncies que poden disminuir la gravetat de l’actuació de l’alumnat:

  1. El reconeixement espontani de la seva conducta incorrecta.
  2. No haver comès amb anterioritat faltes ni conductes contràries a la convivència.
  3. La petició d’excuses en els casos d’injúries, ofenses i alteració del desenvolupament de les activitats del centre.
  4. L’oferiment d’actuacions compensadores del dany causat.
  5. La falta d’intencionalitat.

Circumstàncies que poden intensificar la gravetat de l’actuació de l’alumnat:

  1. Que l’acte comès atempti contra el deure de no discriminar a cap membre de la comunitat educativa per raó de naixement, raça, sexe, religió o per qualsevol altra circumstància personal o social.
  2. La premeditació i la reiteració.
  3. Col·lectivitat i/o publicitat manifesta.

Mesures correctores

  1. Amonestació oral. Avís verbal sobre una conducta constitutiva de falta.
  2. Expulsió de classe. Dins la classe, quan l’alumne/a no corregeixi la seva actitud. El professor/a informarà al director/a o a un altre membre de l’equip directiu del fet tan aviat com li sigui possible.
  3. Amonestació escrita. El director/a informarà l’alumne/a sobre la falta comesa. Les amonestacions escrites poden constituir falta greu per acumulació de 3 faltes lleus.
  4. Reparació econòmica dels danys causats al material del centre o bé al d’altres membres de la comunitat educativa.
  5. Canvi de grup o classe de l’alumne o de l’alumna per un període màxim de quinze dies.
  6. Suspensió del dret d’assistència a classe per un període no superior a cinc dies lectius

La imposició de les mesures correctores previstes a les lletres c), d), e), i f), es comunicaran formalment als pares dels alumnes i les alumnes, quan aquests siguin menors d’edat.

Competència per aplicar mesures correctores

Apartat a)

  • dins l’aula, el professor o professora, escoltat l’alumne o l’alumna
  • fora de l’aula, qualsevol professor/a o membre del Personal d’administració i serveis, escoltat l’alumne o l’alumna

Apartat b)

  • el professor o professora, escoltat l’alumne o l’alumna

Apartat c)

  • el director o directora o el membre de l’equip directiu en què delegui

Apartats d), e) i f)

  • el director o la directora del centre, o un membre de l’equip directiu per delegació d’aquest, i la comissió de convivència o el consell escolar,
    escoltat l’alumnat.

D’aquestes mesures correctores en quedarà constància escrita, amb explicació de la conducta de l’alumne/a que l’ha motivada.

Prescripció

Els actes i incorreccions considerats faltes lleus prescriuen en un mes comptat a partir de la seva comissió. Les mesures correctores prescriuen en el termini d’un mes des de la seva imposició.

4.2 Conductes greument perjudicials per a la convivència en el centre: faltes greus

Sancions

Les sancions que poden imposar-se per la comissió de faltes greus són les següents:

  1. Reparació econòmica dels danys materials causats.
  2. Canvi de grup o classe de l’alumne.
  3. Suspensió del dret d’assistència al centre o a classe per un període que no pot ser superior a 15 dies lectius, sense que això comporti la pèrdua del dret a l’avaluació contínua.
  4. Inhabilitació per cursar estudis al centre per un període de tres mesos o pel que resti per a la fi del corresponent curs acadèmic si el període és inferior.
  5. Inhabilitació definitiva per a cursar estudis al centre en el que s’ha comès la falta.

Responsabilitat penal

La direcció del centre comunicarà al ministeri fiscal i a la direcció dels Serveis Territorials del Departament d’Ensenyament qualsevol fet que pugui ser constitutiu de delicte o falta perseguible penalment. Això no serà obstacle per a la continuació de la instrucció de l’expedient fins a la seva resolució i aplicació de la sanció que correspongui.

Procediment sancionador. Inici de l’expedient

Les conductes tipificades com a falta greu només podran ser objecte de sanció amb la prèvia instrucció d’un expedient.

Correspon al director/a del centre incoar, per pròpia iniciativa o a proposta de qualsevol membre de la comunitat escolar, els expedients a l’alumnat. L’inici de l’expedient s’ha d’acordar en un termini no superior a 10 dies des del coneixement dels fets.

El director/a del centre ha de formular un escrit d’inici de l’expedient, el qual ha de contenir:

  1. El nom i cognoms de l’alumne o de l’alumna.
  2. Els fets imputats.
  3. La data en la qual es van realitzar els fets.
  4. El nomenament de la persona instructora, que recaurà en un professor/a del centre. Depenent de la complexitat del fet, es podrà nomenar un secretari/a que l’assisteixi. Aquests no han de tenir cap relació amb el fet causant de la incoació de l’expedient.

La decisió d’inici de l’expedient s’ha de notificar a la persona instructora, a l’alumne/a i, quan aquest siguin menors d’edat, als seus pares. L’alumne/a, i els seus pares, si aquest és menor d’edat, poden plantejar davant el director/a la recusació de la persona instructora nomenada,
quan pugui inferir-se falta d’objectivitat. Les resolucions negatives d’aquestes recusacions hauran de ser motivades.

Només els qui tinguin la condició legal d’interessats en l’expedient tenen dret a conèixer el seu contingut i documents en qualsevol moment de la seva tramitació.

Instrucció i proposta de resolució

La persona instructora ha de practicar les actuacions que estimi pertinents per a l’aclariment dels fets esdevinguts així com la determinació de les persones responsables.

Instruït l’expedient, l’instructor/a ha de formular proposta de resolució la qual haurà de contenir:

  1. Els fets imputats a l’expedient.
  2. Les faltes que aquests fets poden constituir de les previstes en aquestes normes.
  3. La valoració de la responsabilitat de l’alumne o de l’alumna amb especificació, si escau, de les circumstàncies que poden intensificar o disminuir la gravetat de la seva actuació.
  4. Les sancions aplicables d’entre les previstes en aquestes normes.
  5. L’especificació de la competència del director o directora per resoldre.

Prèviament a la redacció de la proposta de resolució s’ha de practicar, en el termini de 10 dies, el tràmit de vista i audiència. En aquest termini l’expedient ha d’estar accessible per tal que l’alumne/a i els seus pares, si és menor d’edat, puguin presentar al·legacions així com aquells documents i justificacions que estimin pertinents.

Mesures provisionals

En incoar-se un expedient o durant la seva instrucció, la direcció del centre, per pròpia iniciativa o a proposta de l’instructor/a i escoltada la comissió de convivència o el consell esoclar, podrà adoptar mesures cautelars provisionals. Poden ser mesures provisionals el canvi de grup, la suspensió del dret d’assistir a classe o al centre per un període màxim de 5 dies lectius. Cas que l’alumne/a sigui menor d’edat, aquestes mesures s’han de comunicar als seus pares. El director/a pot revocar, en qualsevol moment, les mesures provisionals adoptades. En casos molt greus, la direcció pot prolongar la suspensió temporal fins a 15 dies lectius.

Quan les mesures provisionals comportin la suspensió temporal d’assistència al centre, el professor/a lliurarà a l’alumne o alumna un pla detallat de les activitats que ha de realitzar i establirà les formes de seguiment per tal de garantir el dret a l’avaluació contínua.

Quan la resolució de l’expedient comporti una sanció de privació temporal del dret d’assistir al centre, els dies de no assistència complerts es consideraran a compte de la sanció a complir.

Resolució de l’expedient

Correspon al director/a, escoltada la comissió de convivència o el consell escolar, resoldre els expedients i imposar les sancions que correspongui.

La direcció ha de comunicar a l’alumne/a, o als seus pares cas que sigui menor d’edat, la decisió que adopti. Aquest, o els seus pares, pot sol·licitar en un termini de 3 dies la seva revisió per part del consell escolar del centre, el qual pot proposar les mesures que consideri oportunes.

La resolució s’ha de dictar en un termini màxim d’un mes des de la data d’inici de l’expedient i s’ha de notificar a l’alumne/a, i als pares, si és menor d’edat, en el termini màxim de 10 dies des de la data de resolució.

Contra les resolucions del director/a dels centres educatius públics es pot interposar recurs d’alçada, en el termini màxim d’un mes a comptar de l’endemà de la seva notificació, davant el director/a dels serveis territorials corresponents.

Les sancions acordades no es poden fer efectives fins que s’hagi resolt el corresponent recurs o hagi transcorregut el termini per a la seva interposició.

Aplicació de les sancions

Quan s’imposin les sancions previstes als apartats c), d), i e), el director/a, a petició de l’alumne/a, pot aixecar la sanció o acordar la seva readmissió al centre, prèvia constatació d’un canvi positiu en la seva actitud.

L’alumnat que intencionadament o per negligència causi danys a les instal·lacions del centre o al seu material o el sostregui està obligat a reparar el dany o a restituir el que hagi sostret. En menors d’edat, la responsabilitat civil correspon als pares.

Prescripció

Les faltes greus prescriuen en un termini de tres mesos comptats a partir de la seva comissió.

Les sancions prescriuen en el termini de tres mesos des de la seva imposició.