Escuelas Amigas és una iniciativa de l’Escola Oficial d’Idiomes de Pamplona que aposta per la col·laboració entre professorat d’Escoles Oficials d’Idiomes de tota Espanya.
Aquest projecte va néixer el novembre de 2019. Tant Escuelas Amigas com el seu canal Proyectando Escuelas Amigas pertanyen a un projecte que neix de la convicció que la codocència i la cooperació entre EEOOII de tota Espanya poden beneficiar tant el professorat com l’alumnat d’aquestes. Així, responen a un pla d’aprenentatge i formació entre iguals a dos nivells: al primer es fa participar directament l’alumnat (Escuelas Amigas) i al segon, l’alumnat es beneficia de manera indirecta de la formació entre iguals (Proyectando Escuelas Amigas) a la qual té accés de manera oberta i gratuïta el professorat que desitgi veure les xerrades.
A Escuelas Amigas es posa en contacte el professorat del mateix idioma i nivell per dissenyar i implementar una activitat compartida als seus grups de la qual l’alumnat es pot beneficiar participant i interactuant amb alumnat d’altres EEOOII.
L’EOI de l’Alt Penedès entra a formar part d’aquest projecte el curs 2024-25, en què la docent d’anglès del centre, Elisa Santos, crea un projecte col·laboratiu amb altres docents de l’EOI de Barbastro i de l’EOI de Miranda de Ebro.
Per una banda, vam crear un Canva col·laboratiu on l’alumnat podia respondre i plantejar preguntes sobre cultura general dels respectius pobles participants. Aquesta eina ha permès descobrir curiositats i tradicions locals, alhora que practicar l’idioma en un context real i significatiu.
Per altra banda, hem fet servir un Padlet amb notes de veu per treballar la cultura irlandesa entorn del dia de Sant Patrici. Els estudiants van enregistrar les seves aportacions, compartint coneixements i elements típics d’aquesta celebració tan popular arreu del món, i així van desenvolupar la comprensió i expressió oral d’una manera creativa i motivadora.
El projecte ha estat una experiència molt enriquidora que ha reforçat el vincle entre escoles, ha fomentat l’aprenentatge actiu i ha apropat l’alumnat a realitats culturals diverses.