Projecte Erasmus+

1. Què és Erasmus+?

Erasmus+ és el programa de la UE per promoure la mobilitat educativa de les persones i els col·lectius, tant de l’alumnat com del personal, així com la cooperació, la qualitat, la inclusió i l’equitat, l’excel·lència, la creativitat i la innovació a nivell de les organitzacions i les polítiques a través de l’aprenentatge permanent, el desenvolupament educatiu, professional i personal de les persones en els àmbits de l’educació i la formació, la joventut i l’esport, tant dins com fora d’Europa, contribuint així al creixement sostenible, a l’ocupació de qualitat i a la cohesió social, a més d’impulsar la innovació i enfortir la identitat europea, la ciutadania activa i la participació en la vida democràtica. Pel període 2021-2027, disposa d’un pressupost aproximat de 26.000 milions d’euros, el doble de fons que en el període anterior (2014-2020). Aquest programa s’emmarca en les polítiques educatives de la Unió Europea i segueix els objectius de l’Espai Europeu d’Educació, el Pla d’acció d’Educació Digital i l’Agenda de Capacitats Europea. Per al període 2021-2027, el programa dona especial rellevància a la inclusió social, a les transicions ecològiques i digitals, i al foment de la participació dels joves en la vida democràtica. Erasmus+ és un programa inclusiu, on tothom té cabuda, especialment les persones amb menys oportunitats i organitzacions petites.

2. El projecte de l’EOI de l’Alt Penedès

En la convocatòria del 2024, el centre va decidir presentar un projecte Erasmus+ KA122-ADU de curta durada per a la mobilitat del personal i va ser seleccionat pel Servicio Español para la Internacionalización de la Educación (SEPIE) que és l’encarregat de gestionar el programa Erasmus+ a Espanya. El projecte titulat Adapting our official language school to changing educational needs pretén adaptar l’escola a les necessitats educatives canviants pel que fa a les noves modalitats d’ensenyament i aprenentatge de llengües estrangeres, les noves metodologies i enfocaments pedagògics, l’ús de les noves tecnologies a l’aula, les noves formes de gestió i organització d’un centre i fomentar la internacionalització del centre establint vincles amb d’altres docents i institucions. El període de realització del projecte s’extén de l’1 de setembre de 2024 al 28 de febrer de 2026. 

3. Activitats del projecte

3.1 Jornades inicials de projectes de mobilitat Erasmus+ KA122

Els dies 3 i 4 d’octubre de 2024, la direcció del centre va viatjar a Las Palmas de Gran Canaria per assistir a les “Jornadas iniciales de proyectos de movilidad Erasmus+ KA122 en Educación de Personas Adultas”. Trobada molt important organitzada pel SEPIE i adreçada a tots els centres seleccionats per dur a terme un projecte Erasmus+. La finalitat de les jornades era proporcionar la informació necessària per a la gestió correcta i eficaç dels diferents aspectes del projecte com són la qualitat de les mobilitats, plataformes de gestió, seguiment, controls i altres aspectes rellevants. Es pot consultar el programa fent clic aquí.

3.2 Activitat d’aprenentatge per observació (job shadowing) a França

Del 18 al 22 de novembre de 2024, el director del centre i docent de francès va realitzar una mobilitat d’aprenentatge per observació al Service d’Innovation pour l’Apprentissage des Langues (SIAL). Prestigiós centre depenent de la Universitat de La Sorbona a París amb una oferta d’aprenentatge lingüístic innovador i disposant de l’oferta més gran de França amb 29 llengües impartides. Es tracta d’un establiment per a l’ensenyament i aprenentatge de llengües amb uns objectius i oferta educativa en harmonia amb els de les escoles oficials d’idiomes. Durant aquesta mobilitat, s’han dut a terme les activitats següents:

  • Visita de la Universitat de La Sorbona.
  • Trobades amb els responsables i professorat del SIAL-FLE.
  • Observacions de classes de diferents tipologies i modalitats.
  • Trobada amb els responsables dels cursos de modalitat semipresencial i a distància.
  • Trobada amb els responsables del servei de certificació SELFEE.
  • Trobada amb els responsables i professorat del SIAL-Langues.
  • Trobada amb el vicedegà per a la formació i la innovació pedagògica de la Facultat de Lletres de la Universitat de la Sorbona.

Totes aquestes actuacions que han inclòs reunions, entrevistes, intercanvis de bones pràctiques, observacions i visites entre d’altres, d’una banda, ens han donat l’oportunitat de descobrir les diferents modalitats d’ensenyament i aprenentatge d’aquest establiment, l’ús que fan de les noves tecnologies per a la impartició dels cursos, la implementació de la modalitat semipresencial i a distància, els tallers de llengua que ofereixen, les metodologies d’ensenyament i aprenentatge, el model d’avaluació i certificació, les mesures d’atenció a la diversitat, la inclusió i la sostenibilitat. D’una altra banda, aquesta mobilitat ens ha permès donar a conèixer la nostra escola i les escoles oficials d’idiomes a aquesta institució francesa duent a terme uns intercanvis molt productius i beneficiosos per ambdues parts i explorar col·laboracions futures.

3.3 Activitat de formació a França

Del 29 de juny al 5 de juliol de 2025, un docent de francès del centre va realitzar una mobilitat de formació al Centre d’Approches Vivantes des Langues et des Médias (CAVILAM) a la ciutat de Vichy a França. Es tracta d’un centre de referència internacional en la formació de professorat de francès com a llengua estrangera. Durant l’estada, el nostre docent va assistir a les formacions següents:

  • Comprendre la societat francesa d’ahir a avui
  • Lèxic i gramàtica en acció
  • Educar en l’ús dels mitjans de comunicació

Gràcies a aquesta experiència, s’han adquirit nous recursos, estratègies, continguts i enfocaments metodològics per a l’ensenyament i aprenentatge de llengües estrangeres, s’han establert vincles amb d’altres docents i institucions per tal de fomentar l’intercanvi professional i implementar possibles projectes de col·laboració i s’ha descobert una ciutat francesa i la seva regió.

 

    

3.4 Activitat de formació a Irlanda

Del 13 al 29 de juliol de 2025, un docent d’anglès del centre va realitzar una mobilitat de formació organitzada per English Matters que va tenir lloc al Trinity College de Dublín. El curs estava adreçat a docents que volen innovar en la seva metodologia i ampliar el seu repertori educatiu. La formació proposava un enfocament pràctic de metodologies del segle XXI com l’aprenentatge basat en projectes, el disseny universal per a l’aprenentatge o la gamificació entre moltes d’altres promovent la millora contínua, el pensament crític, la creativitat i el treball col·laboratiu. Impartit en anglès, l’activitat formativa va incloure tallers, projectes i debats per afavorir l’aprenentatge actiu i la comunicació entre participants de diferents països. Es van adaptar i aplicar diferents estratègies al seu context per crear experiències educatives significatives.

Gràcies a aquesta experiència, s’han explorat també possibles activitats conjuntes amb d’altres docents i institucions i s’ha descobert una ciutat anglòfona fascinant i el seu entorn.

  

   

3.5 Activitat d’aprenentatge per observació (job shadowing) a Irlanda

Properament

3.6 Activitat de formació a Irlanda

Properament

3.7 Activitat de formació a França

Properament

3.8 Formació Interna de Centre

Properament