1. Què és Erasmus+?
Erasmus+ és el programa de la UE per promoure la mobilitat educativa de les persones i els col·lectius, tant de l’alumnat com del personal, així com la cooperació, la qualitat, la inclusió i l’equitat, l’excel·lència, la creativitat i la innovació a nivell de les organitzacions i les polítiques a través de l’aprenentatge permanent, el desenvolupament educatiu, professional i personal de les persones en els àmbits de l’educació i la formació, la joventut i l’esport, tant dins com fora d’Europa, contribuint així al creixement sostenible, a l’ocupació de qualitat i a la cohesió social, a més d’impulsar la innovació i enfortir la identitat europea, la ciutadania activa i la participació en la vida democràtica. Pel període 2021-2027, disposa d’un pressupost aproximat de 26.000 milions d’euros, el doble de fons que en el període anterior (2014-2020). Aquest programa s’emmarca en les polítiques educatives de la Unió Europea i segueix els objectius de l’Espai Europeu d’Educació, el Pla d’acció d’Educació Digital i l’Agenda de Capacitats Europea. Per al període 2021-2027, el programa dona especial rellevància a la inclusió social, a les transicions ecològiques i digitals, i al foment de la participació dels joves en la vida democràtica. Erasmus+ és un programa inclusiu, on tothom té cabuda, especialment les persones amb menys oportunitats i organitzacions petites.
2. El projecte de l’EOI de l’Alt Penedès
En la convocatòria del 2024, el centre va decidir presentar un projecte Erasmus+ KA122-ADU de curta durada per a la mobilitat del personal i va ser seleccionat pel Servicio Español para la Internacionalización de la Educación (SEPIE) que és l’encarregat de gestionar el programa Erasmus+ a Espanya. El projecte titulat Adapting our official language school to changing educational needs pretén adaptar l’escola a les necessitats educatives canviants pel que fa a les noves modalitats d’ensenyament i aprenentatge de llengües estrangeres, les noves metodologies i enfocaments pedagògics, l’ús de les noves tecnologies a l’aula, les noves formes de gestió i organització d’un centre i fomentar la internacionalització del centre establint vincles amb d’altres docents i institucions. El període de realització del projecte s’extén de l’1 de setembre de 2024 al 28 de febrer de 2026.
3. Activitats del projecte
3.1 Jornades inicials de projectes de mobilitat Erasmus+ KA122
Els dies 3 i 4 d’octubre de 2024, la direcció del centre va viatjar a Las Palmas de Gran Canaria per assistir a les “Jornadas iniciales de proyectos de movilidad Erasmus+ KA122 en Educación de Personas Adultas”. Trobada molt important organitzada pel SEPIE i adreçada a tots els centres seleccionats per dur a terme un projecte Erasmus+. La finalitat de les jornades era proporcionar la informació necessària per a la gestió correcta i eficaç dels diferents aspectes del projecte com són la qualitat de les mobilitats, plataformes de gestió, seguiment, controls i altres aspectes rellevants. Es pot consultar el programa fent clic aquí.
3.2 Activitat d’aprenentatge per observació (job shadowing) a França
Del 18 al 22 de novembre de 2024, el director del centre i docent de francès va realitzar una mobilitat d’aprenentatge per observació al Service d’Innovation pour l’Apprentissage des Langues (SIAL). Prestigiós centre depenent de la Universitat de La Sorbona a París amb una oferta d’aprenentatge lingüístic innovador i disposant de l’oferta més gran de França amb 29 llengües impartides. Es tracta d’un establiment per a l’ensenyament i aprenentatge de llengües amb uns objectius i oferta educativa en harmonia amb els de les escoles oficials d’idiomes. Durant aquesta mobilitat, s’han dut a terme les activitats següents:
- Visita de la Universitat de La Sorbona.
- Trobades amb els responsables i professorat del SIAL-FLE.
- Observacions de classes de diferents tipologies i modalitats.
- Trobada amb els responsables dels cursos de modalitat semipresencial i a distància.
- Trobada amb els responsables del servei de certificació SELFEE.
- Trobada amb els responsables i professorat del SIAL-Langues.
- Trobada amb el vicedegà per a la formació i la innovació pedagògica de la Facultat de Lletres de la Universitat de la Sorbona.
Totes aquestes actuacions que han inclòs reunions, entrevistes, intercanvis de bones pràctiques, observacions i visites entre d’altres, d’una banda, ens han donat l’oportunitat de descobrir les diferents modalitats d’ensenyament i aprenentatge d’aquest establiment, l’ús que fan de les noves tecnologies per a la impartició dels cursos, la implementació de la modalitat semipresencial i a distància, els tallers de llengua que ofereixen, les metodologies d’ensenyament i aprenentatge, el model d’avaluació i certificació, les mesures d’atenció a la diversitat, la inclusió i la sostenibilitat. D’una altra banda, aquesta mobilitat ens ha permès donar a conèixer la nostra escola i les escoles oficials d’idiomes a aquesta institució francesa duent a terme uns intercanvis molt productius i beneficiosos per ambdues parts i explorar col·laboracions futures.
3.3 Activitat de formació a França
Properament
3.4 Activitat de formació a Irlanda
Properament
3.5 Activitat de formació a Finlàndia
Properament
3.6 Formació Interna de Centre
Properament